Svar: Rejse til USA - hvordan får jeg hende til at sove?

22. februar 2011

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære lidt nervøse mor

Det lyder dejligt med en rejse til USA og især fordi I skal over at besøge far :) Det vil jeg tro at han også ser rigtig meget frem til :)

Hvis din datter plejer at sove i sin barnevogn, så har hun i den sandsynligvis også en dyne eller voksipose og jeg synes du skal overveje om ikke du kan medbringe dette til flyturen. Det vil være dejligt for hende, at kunne blive puttet 'som hun plejer'.

Du kan naturligvis ikke trille hende i barnevognen som du normalt ville gøre, men der er også vuggende bevægelser i et fly og I skal flyve så mange timer, at hun naturligt på et tidspunkt vil sove. Samtidig vil hun få så mange nye indtryk og der vil ske så meget omkring hende, at hun alt andet lige må blive træt.

Du kan amme hende og give hende nærhed og tryghed i din favn og så derefter flytte hende over i flyets "vugge". Du skal ikke spekulere så meget over hvor og hvordan hun falder i søvn, det vigtigste er at der er ro på for jer begge to.

Du kan gøre det samme med en flaske, give hende den i din favn, så hun falder til ro med den der og derefter flytte hende. Eller du kan gøre det, at du putter hende i vuggen og giver hende flasken og ...

Annonce

... lader hende falde i søvn imens hun ligger der og du så sidder hos hende, holder hænderne beroligende på hende, kærtegner hende osv.

Du kunne godt overveje at tage en flaske med, så du har begge muligheder, for en sikkerhedsskyld. Du kan købe modermælkserstatning på brik og medbringe et par stykker - du skal dog være forberedt på, at du kan risikere at skulle aflevere dem i security, fordi man ikke må medbringe fødevarer og fordi en brik mme rummer 200ml og grænsen går ved 90ml ... Jeg synes dog det er et forsøg værd.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

En sut, en klud der dufter af dig også er en god idé, men ellers er det et spørgsmål om at du er der for hende og indstiler dig på at du nok i en del timer, er nødt til at have hende i din favn. Og så må hun flyttes ned i vuggen, når hun sover tungt og ikke registrerer det helt så meget.

Du skal være opmærksom på især landinger, fordi hun i kraft af sin alder ikke vil kunne udligne trykket i ørerne. Derfor vil det være ekstra godt hvis du kan få hende til at drikke noget her, fordi det at synke udligner trykket i ørerne. Hvis hun sover, når I lander, skal du endelig bare lade hende sove :)

Håber I får en rigtig god tur, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder